پوستی بدون چین و چروک، نکات و ایده های مراقبت از پوست

آیا به دنبال بهترین درمان های خانگی برای داشتن پوستی بدون چین و چروک هستید؟ با افزایش سن، پوست ما تغییر می کند. یکی از تغییراتی که ممکن است با افزایش سن ببینیم، چین و چروک است. چین و چروک عبارتند از چین و چروک ها و خطوط ظریفی که روی پوست ایجاد می شوند. چین و چروک های روی پوست شما ممکن است به صورت خطوط ریز، خطوط سطحی یا شکاف های عمیق یا شیارها ظاهر شوند. آنها معمولاً در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن به وجود می آیند، مانند صورت، گردن، دست‌ها و ساعد.
خبر خوب این است که چین و چروک ها معمولاً برای سلامتی نگران کننده نیستند. خطوط و چین و چروک صورت از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر پیری هستند. معمولاً ساختار و بافت پوست شما در درجه اول به ژنتیک بستگی دارد. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، افزایش سن و آلاینده ها می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی پوست شما شود.
چین و چروک ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، به ویژه در افرادی که پوست روشن دارند رایج است. اگر می خواهید از شر چین و چروک های خود خلاص شوید، خوش شانس هستید. تیم ژینو‌استایل جزئیات عمیقی از عوامل ایجاد چین و چروک و چگونگی خلاص شدن از شر آنها را به شما ارائه می دهد.

علل شایع چین و چروک روی پوست

دوستان عزیز و همراهان همیشگی ژینو‌استایل موارد زیادی می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی پوست شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

پیری

چین و چروک بخشی طبیعی از روند پیری است. با افزایش سن سلول های پوست کندتر تقسیم می شوند. درم یا لایه داخلی پوست شروع به نازک شدن می کند. شبکه فیبر الاستین و کلاژن که لایه بیرونی را پشتیبانی می کند شل و باز می شود. این روش باعث ایجاد فرورفتگی در سطح پوست می شود. با افزایش سن، پوست ظریف تر می شود.
علاوه بر این، غدد ترشح کننده چربی عملکردش کاهش پیدا می کند و باعث میشوند پوست رطوبت کمتری را حفظ کند و چروک به نظر برسد. همه این عناصر منجر به ایجاد چین و چروک می شود.
یکی از شایع ترین دلایل ایجاد چین و چروک سن است. با افزایش سن، پوست ما نازک تر می شود و خاصیت ارتجاعی و ساختار خود را از دست می دهد. هنگامی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، توانایی خود را برای حفظ رطوبت نیز از دست می دهد. این می تواند چین و چروک روی پوست را محکم کند. پیری پوست نیز چربی کمتری تولید می کند و زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد که می تواند باعث چین و چروک شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد می تواند باعث ایجاد چین و چروک و خشکی پوست، حتی در بزرگسالان و جوانان شود. خورشید نور ماوراء بنفش (UV) را از خورشید ساطع می کند که به بافت های همبند پوست، فیبرهای کلاژن (پروتئین های ساختاری اصلی پوست) و الاستین (پروتئینی که مسئول خاصیت ارتجاعی پوست شما است) آسیب می رساند.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش، آنتی اکسیدان های طبیعی پوست را از بین می برد و باعث افزایش آسیب پوست و پیری زودرس پوست می شود که به آن پیری نوری نیز می گویند. زمانی که پوست شما دارای بافت های همبند ضعیفی باشد، پوست شما چین و چروک ایجاد می کند.
هنگامی که نور ماوراء بنفش به بافت پوست آسیب می رساند، برخی آنزیم های خاصی آزاد می شوند. این آنزیم ها کلاژن پوست را تولید و اصلاح می کنند. در طی اصلاح کلاژن، برخی از الیاف کلاژن سالم از بین می روند که منجر به ایجاد اختلال در رشد الیاف به نام اسکار خورشیدی می شود.
هنگامی که این روند بازسازی تکرار می شود، چین و چروک ایجاد می شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست اجازه می دهد تا اشعه مضر فرابنفش (UV) را جذب کند. هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید، پوست شما برای بازگرداندن سلول های تخریب شده پوست، روند بهبودی را طی می کند. در نتیجه قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید، پوست شما تیره شده و چین و چروک ایجاد می کند.
بهترین کار این است که از ضد آفتاب استفاده کنید، برای مشاوره و تهیه بهترین ضد آفتاب برای پوست شما با مشاوران تخصصی ما در واتساپ ارتباط برقرار کنید.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات تقریبا به تمام اندام های بدن شما و بزرگترین اندام (پوست شما) آسیب می رساند. سیگار حاوی هزاران ترکیب خطرناک است که می تواند بافت های پوست شما را از بین ببرد و علائم پیری زودرس را ایجاد کند.
سموم موجود در سیگار کیفیت پوست شما را مختل می کند و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک، آسیب پوستی و احتمالا حتی اختلالات پوستی می شود. این سموم باعث انقباض رگ‌های خونی و کاهش اکسیژن رسانی به پوست می‌شوند.
مصرف تنباکو همچنین باعث افزایش تشکیل گونه‌های فعال اکسیژن و کاهش سطح ویتامین A در پوست می‌شود. در واقع، طبق تحقیقات، افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری فیبرهای الاستین و کلاژن کمتری در پوست خود دارند.
وقتی بافت های همبند کافی در پوست وجود نداشته باشد، پوست سخت تر و انعطاف پذیرتر می شود. کاسارجیان، متخصص پوست گفته: نیکوتین حاصل از دود منجر به انقباض عروق خونی و در نتیجه کمبود اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود. این باعث می شود که خطوط و چین و چروک های قابل مشاهده با سرعت بیشتری ایجاد شوند.
کاسارجیان در ادامه اضافه کرد که افراد سیگاری به ویژه در معرض ایجاد چین و چروک در اطراف دهان خود هستند که به درستی به آنها “خطوط سیگاری” می گویند. او گفت: «سیگاری‌ها تمایل دارند از ماهیچه‌های اطراف دهان خود هنگام انقباض برای دم استفاده کنند. این حرکت تکراری می تواند منجر به ایجاد سریعتر خطوط و چین و چروک در این ناحیه شود.

انقباضات عضلات صورت

خطوط و چین و چروک های ظریف در اثر حرکات صورت مانند زور زدن و پوزخند ایجاد می شوند. هنگامی که از عضله صورت استفاده می کنید، یک شیار در زیر اپیدرم ایجاد می شود. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و توانایی خود را برای بازگشت به جای خود از دست می دهد. چین و چروک های صورت شما به تدریج به ویژگی های متمایز تبدیل می شوند.
خطوط بین ابروها (یازده یا خطوط اخم) و خطوطی که از گوشه چشم ها امتداد می یابند (پنجه کلاغی) تصور می شود که در نتیجه انقباضات ماهیچه ای زمینه ای ایجاد می شوند. این چین و چروک ها با افزایش سن به دلیل احساسات مکرر صورت مانند لبخند زدن، اخم کردن، چشم دوختن و غیره بیشتر مشخص می شوند. با گذشت زمان حالات صورت ما همراه با از دست دادن پوست به ایجاد چین و چروک و خطوط ریز کمک می کند.
موارد دیگری که باعث ایجاد چین و چروک می شوند عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • داروهای خاص
  • عوامل محیطی و ژنتیکی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از حمام آفتاب، غرفه های برنزه کردن، و ورزش در فضای باز

درمان های خانگی برای داشتن پوستی بدون چروک
چندین روش درمانی برای کمک به از بین بردن خطوط ریز روی پوست وجود دارد. چین و چروک های عمیق تر ممکن است نیاز به روش های تهاجمی بیشتری مانند جراحی زیبایی یا تزریق فیلر داشته باشند.

داروها

شما عزیزان می توانید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ویتامین A هستند، ویتامین A برای کاهش چین و چروک های ریز، پیگمانتاسیون و زبری پوست مفید است. محصولاتی که حاوی ویتامین A هستند با افزایش کلاژن در پوست، بیماری پوستی را رفع می کنند. با این حال، از آنجا که رتینوئیدها می توانند باعث آفتاب سوختگی شوند، هنگام استفاده از کرم یا دیگر محصولات باید پوست را بپوشانید.
برخی از عوارض جانبی احتمالی این محصولات و داروها عبارتند از :

  • خشکی
  • خارش
  • کمی احساس سوزش
  • سوزن سوزن شدن پوست
  • تغییر رنگ در بعضی نقاط

نکته :
کرم و محصولات چین و چروک حاوی چندین ماده فعال هستند که از نظر نوع و غلظت با هم متفاوت هستند. غلظت کرم های چین و چروک بدون نسخه (OTC) به طور قابل توجهی کمتر از غلظت کرم چین و چروک تجویزی خواهد بود.

با توجه به افراد و نوع پوست، ممکن است نتایج خفیف تا متوسط از داروهای زیر بگیرند:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • رتینول
  • کوآنزیم Q10
  • کینتین
  • پپتیدهای مس
  • آنتی اکسیدان ها

درم ابریژن

درم ابریژن یک درمان جراحی است که شامل برداشتن کنترل شده لایه های بالایی پوست با چرخش سریع است. این روش می تواند به از بین بردن چین و چروک های ریز، خال ها، خالکوبی ها، اسکارهای آکنه و سایر اسکارها کمک کند. پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست ممکن است در نتیجه این عمل رخ دهد. این علائم معمولاً پس از دو هفته از بین می روند، اگرچه برخی ممکن است ماه ها طول بکشد.
یک فرد تغییرات آنی را تجربه نخواهد کرد و ممکن است تا چندین ماه هیچ پیشرفتی را مشاهده نکند. میکرودرم ابریژن یک گزینه درمانی کمتر تهاجمی است. این امر مستلزم اسپری میکرو کریستال های اکسید آلومینیوم بر روی سطح پوست است.
این نوع درمان با هدف ایجاد ظاهری شاداب تر و صاف تر به پوست و کاهش خطوط و چین و چروک، منافذ بزرگ، پوست درشت و آسیب های ناشی از نور خورشید می باشد.
نتایج فقط موقتی هستند و افراد ممکن است به درمان های مکرر نیاز داشته باشند. لیزرهای غیر سایشی، دستگاه های فرکانس رادیویی (RF) و منابع نور پالسی به اپیدرم آسیب نمی رسانند.

درمان با لیزر

برای کاهش چین و چروک، پزشک ممکن است درمان های لیزر درمانی و منبع نور را توصیه کند. درمان‌های فرکانس رادیویی (RF) به زیر پوست حمله می‌کنند و باعث ایجاد رشته‌های کلاژن جدید می‌شوند. این کار باعث سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک می شود.
ممکن است چندین ماه بعد از درمان RF طول بکشد تا اینکه فرد متوجه کاهش چین و چروک شود. در یک تحقیق در سال 2013، بیش از 90 درصد از بیماران RF از نتایج یک ماه و شش ماه بعد خوشحال بودند.
هنگامی که یک زخم جراحی با لیزر یا سبک بهبود می یابد، پوست جدید صاف تر و سفت تر می شود. بهبود لایه برداری با لیزر ابلیتیو می تواند مدت زیادی طول بکشد. ممکن است قبل از اینکه پوستتان سفت‌تر شود به چندین درمان نیاز داشته باشید.

بوتاکس
بوتاکس

بوتاکس

سم بوتولینوم نوع A، که اغلب به عنوان بوتاکس شناخته می شود، با مسدود کردن تکانه های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه ها می شوند، عمل می کند. برخی از اختلالات پزشکی با آن توسط پزشکان درمان می شود.
یک متخصص زیبایی با تزریق مقدار کمی از بوتاکس به ماهیچه های خاص صورت، چین و چروک ها را به حداقل می رساند. زمانی که ماهیچه‌ها توانایی سفت شدن خود را از دست می‌دهند، پوست صاف می‌شود و در نتیجه ظاهر شما صاف شده و چین و چروک کمتر می‌شود.
بوتاکس می تواند چین های پیشانی، خطوط اخم بین چشم ها و “پنجه کلاغی” را در گوشه چشم کاهش دهد.
طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، نتایج را می توان در عرض چند روز تا یک هفته مشاهده کرد. از آنجا که اثرات معمولاً 3 تا 4 ماه طول می کشد، بسیاری از بیماران نیاز به دوزهای تکراری دارند.

لایه برداری شیمیایی

برای انجام لایه برداری شیمیایی، متخصص پوست محلول شیمیایی را در محل های مورد نظر روی صورت شما تجویز می کند که باعث می شود پوست مرده پوست کنده و در نهایت لایه برداری شود. پوست جدید و بازسازی شده صاف تر از پوست اصلی است.
نکته مهم : برخی از انواع لایه بردارهای شیمیایی را می توان بدون مجوز پزشکی خریداری کرد. با این حال، قبل از انجام درمان باید با پزشک خود مشورت کنید.

لیفت صورت

لیفت صورت که به عنوان ریتیدکتومی نیز شناخته می شود، یک جراحی زیبایی است که برای جوانتر نشان دادن افراد استفاده می شود. به طور کلی شامل برداشتن بخشی از پوست و چربی صورت و سفت شدن بافت های زیرین است.
طبق تحقیقات جراحی پلاستیک و ترمیمی، برخی از جنبه های لیفت صورت باید تقریباً 5 سال و نیم باقی بماند. با این حال، ممکن است تا حدودی تاثیر خود را در اطراف گردن از دست بدهد.
زمان بهبودی ممکن است طولانی شود و بیمار ممکن است تا چند هفته پس از جراحی کبودی و تورم را تحمل کند.

پرکننده ها

فیلرها توسط متخصص زیبایی به چین و چروک های عمیق تر صورت تزریق می شوند و آنها را حجیم و صاف می کنند تا به پوست حجم بیشتری بدهند. کلاژن، اسید هیالورونیک و چربی نمونه هایی از پرکننده های بافت نرم هستند.
پرکننده ها ممکن است باعث تورم و کبودی خفیف در نواحی آسیب دیده شوند. این درمان ها مانند بوتاکس نتایج موقتی دارند و بیماران ممکن است نیاز به تزریق منظم داشته باشند. نتایج به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله محل چین و چروک و عمق آنها.

نکاتی برای پیشگیری از چین و چروک

همه افراد دچار چین و چروک هایی می شوند که با افزایش سن مشخص می شوند. برای جلوگیری از شروع زودهنگام چین و چروک، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب

هنگامی که از اشعه ماوراء بنفش اجتناب شود، آسیب پوست کاهش می یابد. متخصصان پوست برای محافظت از پوست، استفاده از کلاه ایمنی و لباس و کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را هر روز توصیه می کنند.
دوستان عزیز می توانید با مشاوران تیم ژینو‌استایل ارتباط برقرار کنید تا بهترین ضد آفتاب برای پوست شما را بهتون معرفی کنند.

استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده از خشکی جلوگیری می کند، که با احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد.

کاهش مصرف دخانیات

سیگار باعث افزایش روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

مشروبات الکلی

الکل پوست را کم آب می کند و باعث آسیب طولانی مدت می شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات می تواند از آسیب پوست جلوگیری کند، در حالی که شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند پیری پوست را افزایش دهند.

شستن صورت 2 بار در روز

از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. مالش پوست می تواند باعث تحریک و تسریع پیری پوست شود.

شستن صورت پس از تعریق شدید

عرق می تواند پوست را تحریک کند و به مرور زمان باعث آسیب شود. این امر به ویژه در هنگام پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی صادق است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران چین و چروک های خود هستید با یک متخصص پوست مشورت کنید. آنها می توانند پوست شما را بررسی کنند و به شما در ایجاد یک رژیم خاص مراقبت از پوست کمک کنند. یک متخصص پوست همچنین ممکن است درمان های پزشکی چین و چروک را توصیه کند.

کلام آخر

چین و چروک بخشی اجتناب ناپذیر از روند پیری است. معمولاً قبل از اینکه پوست انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهد، شیارهای عمیق‌تر ظاهر می شوند، که با خطوط ظریف شروع می‌شوند. خوشبختانه، چین و چروک قابل درمان هستند. نکات مراقبتی بدون چین و چروک متعددی وجود دارد که می توانید برای کاهش چین و چروک از آنها استفاده کنید. مرطوب کردن، استفاده از ضدآفتاب، رژیم غذایی سالم، سیگار نکشیدن و مصرف کمتر الکل از جمله مواردی هستند که می توانند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده یا به تاخیر بیاندازند.

امتیاز مقاله

100%
امتیاز کلی
  • کاربردی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.