کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

پوشیدن کفش های ورزشی مناسب برای فعالیت های ورزشی خاص می تواند علاوه بر راحتی فرد، به بهبود عملکرد وی نیز کمک کند و از همه مهمتر در پیشگیری از بروز صدمات مختلف تاثیرگذار است.فعالیت های ورزشی فشار زیادی را بر روی پا، مچ پا و ساق ها وارد می کنند.

به فرض مثال دویدن و پریدن فشاری بر روی پا وارد می کنند که برابر با سه تا پنج برابر وزن بدن می باشد. کفش های ورزشی امروزی متناسب با فعالیت های ورزشی متنوعی طراحی و تولید می شوند. در صورتی که بیش از دو بار در هفته در رشته ورزشی خاصی شرکت می کنید، بهتر است کفش ورزشی مناسب با آن را تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

اصول انتخاب کفش ورزشی مناسب

ورزش کردن به همان اندازه که برای سلامتی مفید می باشد میتواند آسیب زا باشد. اما با انتخاب و رعایت نکات ایمنی میتوانید این آسیب ها را به حداقل برسانید. یکی از مهم ترین وسیله ها که هر ورزشکار باید بسته به نوع ورزشی که انجام میدهد تهیه کند، کفش ورزشی مناسب است.

همانطور که می دانید پاها عضو مهمی از اعضای بدن می باشند که پزشکان پاها را قلب دوم می نامند. در ادامه ما همه نکاتی که باید در هنگام خرید کفش ورزشی یا خرید کتانی ورزشی و اسپرت در نظر داشته باشید را بیان می کنیم تا خرید هوشمندانه و به صرفه ای داشته باشید.

اصول انتخاب کفش ورزشی مناسب

چند مورد کفش ورزشی استاندارد

1.کفش مناسب باید کاملا اندازه پا باشد، نه تنگ‌تر و نه گشادتر. در صورتی که کفش شما بیش از حد تنگ باشد یا پاهایتان را فشار دهد، خون رسانی در ناحیه پا مختل می شود. ایجاد نقاط فشاری و زخم ناشی از آن نیز می‌تواند از دیگر عوارض پوشیدن کفش‌های طبی یا غیرطبی تنگ باشد.

گشاد بودن کفش طبی و بازی کردن پا درون آن هم سبب ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو خواهد شد. بنابراین مراقب باشید که فروشنده کفش بزرگتر یا کوچکتری را به شما تحمیل نکند و همچنین قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.

2.وقتی عرض یا ارتفاع پنجه کفش کم باشد بیماری های زیادی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس را ایجاد می کند. انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی داشته باشند تا از هم باز شوند و کمی به بالا و پایین بروند. بجای بهره از کفش های نوک تیز از کفش های با پنجه گرد استفاده نمایید.

3.کفی کفش طبی ورزشی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. در کل، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل خواهد شد، اغلب حدود دو برابر وزن بدن می باشد. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام ‌ها منتقل می شود. پس کفی کفش می‌تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.

4. پوشیدن کفش‌ هایی با پاشنه یا کفی‌ای از جنس چوب یا MDF، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ حتی اگر چنین کفش‌ هایی با ادعای طبی بودن به فروش برسند. جنس چوب و MDF  می‌تواند به سرعت پاشنه پا را آزار دهد و باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. در حالی که پوشیدن کفش ‌هایی با پاشنه و کفی‌ هایی با خاصیت الاستیکی، به هیچ ‌وجه پاشنه و کف پا را آزار نخواهد داد.

5. رویه کفش طبی باید انعطاف‌پذیر و از جنس چرم باشد تا بتواند سرما و گرما را به خوبی به پا منتقل نماید. البته در حال حاضر، جنس‌های ترکیبی مختلف و با قیمت مناسب‌ تری برای رویه کفش‌ های طبی طراحی شده‌اند که چنین خاصیت هایی هم دارند.

6. سعی کنید کفشی بخرید که کفی  قابل عوض کردن داشته باشد. با این کار می توان با عوض کردن کفی، اندازه و حجم کفش را کم و زیاد نمود تا وقتی پا ورم کرد، بتوان جا برای آن باز کرد و یا کفی ساده را با کفی های درمانی جایگزین کرد. وقتی پا عرق کرده و کفش را نمناک خواهد کرد، کفی قابل تعویض در کم کردن رطوبت کفش می تواند مفید باشد. کفش مرطوب می تواند سبب ابتلا پا به بیماری های قارچی باشد.

7.کف کفش از داخل  باید قوس هایی داشته باشد که هماهنگ با قوس های کف پا باشد. وزن بدن در داخل چنین کفشی به صورت متناسب بر روی تمام سطح کف آن توزیع شده و پا در چنین کفی احساس راحتی می کند. مهم ترین قوس کف پا، قوس طولی آن است. پس کف داخلی کفش باید در قسمت میانی و داخلی کمی برجسته تر باشد.

8.پشتی کفش  قسمتی از کفش است که در پشت پاشنه پا قرار می گیرد. این پشتی باید سفت و محکم باشد. برای امتحان کردن پشتی کفش، با شست خود بر روی آن فشار دهید. اگر فرو نرفت، پشتی محکمی دارد.

اصلی‌ترین اشتباهات در زمان انتخاب کفش ورزشی

بدون شک توجه نکردن به ویژگی‌های کفش ورزشی مناسب و انجام چند اشتباه کوچک هنگام انتخاب، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در پا یا کمر شما شود. در این بخش به بیان توضیحاتی درباره چند نمونه از اشتباهات رایج هنگام خرید کفش ورزشی، پرداخته شده است.

برخی در زمان خرید کفش با توجه به بودجه و ویژگی‌های مورد نظر خود، اولین گزینه موجود را انتخاب می‌کنند. فروشندگان و کارشناسان، به این افراد توصیه خواهند کرد که حداقل سه مورد کفش با توجه به شرایط مورد نظر خود را بپوشند. مطمئناً با امتحان کردن گزینه‌ها مختلف، بهترین کفش ورزشی را انتخاب خواهند کرد.

انتخاب کفش در زمان نامناسب

بهترین ساعت برای خرید کفش ورزشی یا بوت دخترانه و کفش کالج زنانه، بعدازظهر است. زیرا پا در این زمان از روز، کمی ورم می‌کند. در نتیجه فرایند انتخاب کفش اندازه سایز پا، به درستی طی خواهد شد. بنابراین هنگام خرید انواع کفش ورزشی، هرگز صبح‌ها به فروشگاه مراجعه نکنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کفش ورزشی مناسب، وجود کفی قابل تعویض است. زیرا هنگام ورم کردن پا، می‌توان آن را برداشت تا کفش اندازه پا شود. مطمئناً در صورت انتخاب کفش نامناسب برای ورزش، میخچه را باید کمترین آسیبی معرفی نمود که در کف پا شخص استفاده‌کننده، به وجود می آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.