اس پی اف ضد آفتاب چیست ؟ ​

ضد آفتاب‌های موجود در بازار با اصطلاح SPF رتبه بندی و دسته بندی می‌شوند، در واقع این کلمه مخفف عبارت Sun Protection Factor می‌باشد که به معنای فاکتور محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. برای مقابله با اشعه های مضر خورشیدی عددهایی بر روی ضد آفتاب ها درج می شود، این اعداد بیانگر قدرت ضد آفتاب است. همچنین از این اعداد برای مقایسه فرمولاسیون ضد آفتاب نیز استفاده می کنند. هر چه این اعداد بزرگتر باشند به این معناست که بهتر از پوست شما محافظت می کند و فرمولاسیون قوی تری دارد، البته SPF با اعداد بزرگتر برای هر پوستی مناسب نیست و باید در انتخاب میزان اس پی اف دقت کنید.

محاسبه مدت زمان استفاده ضد آفتاب

کسی که دچار آفتاب سوختگی شده مدت زمان بسیار کمی می تواند زیر نور آفتاب بماند، برای مثال اگر شخص مورد نظر بدون ضد آفتاب فقط 10 دقیقه بتواند زیر نور آفتاب باشد و احساس سوختگی در پوست خود حس نکند، با استفاده از ضد آفتاب های SPF15 یا SPF20 می تواند مدت زمان بیشتری در زیر نور آفتاب بماند. روش محاسبه به صورت است که ما زمان 10 دقیقه را ضرب میزان SPF ضد آفتاب می کنیم مقدار بدست آمده زمان مفید ماندن در زیر نور آفتاب است. اگر SPF کرم شما 15 باشد می توانید 150 دقیقه یعنی چیزی حدود 2 ساعت و 30 دقیقه زیر نور آفتاب بمانید.

البته باید بدانید اگر روی جعبه یک کرم ضد آفتاب نوشته شده SPF30 به این معناست که این محصول فقط 30 درصد از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می کند.

بهترین اس پی اف ضد آفتاب

شما عزیزان باید نسبت به نوع پوستی که دارید میزان SPF ضد آفتاب را انتخاب کنید، اگر پوست شما دچار بیماری شده و به نور خورشید واکنش نشان می دهد ژینو استایل پیشنهاد می دهد از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. باید بدانید در نور خورشید دو نوع اشعه ماوراء بنفش(Ultraviolet) وجود دارد، که به آن ها (UVA) و (UVB) می گویند. هر کدوم از این اشعه ها عوارض متفاوتی برای پوست دارند.

اس پی اف ضد آفتاب چیست ؟ ​

عوارض اشعه مضر UVA خورشید

این اشعه در بین مردم به اشعه پیر کننده نیز مشهور است، این اشعه کم کم روی پوست اثر خود را میگذارد و در طولانی مدت باعث پیری زودرس پوست می شود، با پیر شدن پوست کم کم چین و چروک بر روی پوست شما ظاهر می شود که اصلا خوشایند نیست و سن شما را بیشتر نشان می دهد ژینواستایل به شما پیشنهاد می دهد با استفاده از ضد آفتاب های مخصوص از سلامت پوست خود محافظت کنید و بیشتر به فکر سلامت پوست خود باشید.

عوارض اشعه مضر UVB خورشید

این اشعه قوی تر عمل می کند و نفوذ بیشتری در پوست دارد، اگر زیاد در معرض نور خورشید باشید این اشعه بافت پوست شما از داخل تخریب می کند و از آنجایی که اشعه UVA باعث پیری زودرس و چین و چروک می‌شود پوست شما سلامتی خود را از دست میدهد و باید منتظر بروز بیماری های زیادی بر روی پوست خود باشید.

باید بدانید در نور آفتاب مقدار اشعه UVA بیشتر از UVB می باشد. از این رو فرمول محاسبه رابطه مقدار SPF ضد آفتاب ها و اشعه UBV به این صورت است :

  • ۱۵ SPF تا ۹۳% اشعه UBV را دفع می‌کند.
  • SPF 30 تا ۹۷% اشعه UBV را دفع می‌کند.
  • SPF 50 تا ۹۸% اشعه UBV را دفع می‌کند.

البته دوستان باید بدانید درست است SPF بالا به این معناست که ایمن تر است و از پوست بهتر محافظت می کند اما برای اینکه SPF یک ضد آفتاب را بالا ببرند از مواد شیمیایی زیادی استفاده می کنند و حد چربی آن ها افزایش پیدا می کند. پس اگر پوستی حساس و چرب دارید بهتر است حتما از یک ضد آفتاب با SPF پایین استفاده کنید. البته محصولاتی نیز با SPF 50 یا بیشتر در بازار موجود هستند که چربی اضافی ندارند و باعث چرب شدن پوست شما نمی شوند، ژینو استایل پیشنهاد می دهد قبل از خرید محصولات به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کنید و از مشاوران ما کمک بگیرید تا به شما کمک کنند بهترین محصول را برای پوست خود انتخاب کنید.

امتیاز مقاله

100%
امتیاز کلی
  • کاربردی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.